Wersja do druku Biuletyn Informacji Publicznej EN

Bądź aktywny w letnie dni - zapraszamy do 13. Akademii Zdrowia
UWAGA! UTRUDNIENIA W RUCHU NA A1
Zapraszamy na Piotrkowski CUP 2019 - 21 lipca 2019 r. - ORLIK Bujny
Zapraszamy na badania mammograficzne - 30 lipca 2019 r. - Sulejów, 31 lipca 2019 r. - Wolbórz

   Zgodnie z zapowiedziami w dniu 23.05.2013 r. odbyło się spotkanie Starosty Powiatu Piotrkowskiego z osobami zainteresowanymi sprawą punktu zbiórki odpadów w Sulejowie (patrz – zaproszenie Starosty).
   Na spotkanie Pan Starosta zaprosił Parlamentarzystów, samorządowców ziemi piotrkowskiej, radnych Rady Miejskiej w Sulejowie, sołtysów, przedstawicieli Ruchu Młody Sulejów dla Pokoleń, media oraz wszystkich zainteresowanych mieszkańców powiatu.
   Starosta, otwierając spotkanie, wskazał m.in., że mimo istniejących rozbieżności w poglądach należy rozmawiać, szczególnie w tak ważnych kwestiach jak ochrona środowiska naturalnego na terenie powiatu piotrkowskiego. Jednocześnie podkreślił, że wszystkie działania w tej dziedzinie życia społecznego powinny być zgodne z prawem i być realizowane w ramach prawa.
   W dalszej części spotkania, pracownik Starostwa przedstawił kluczowe zagadnienia, które wyznaczają granice możliwej swobody podejmowania decyzji przez każdy urząd. Odwołał się przy tym do kilku rozstrzygnięć Naczelnego Sądu Administracyjnego, w tym:

„Według art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej "Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa". Z konstytucyjnej zasady praworządności wypływa dla organów administracji publicznej obowiązek przestrzegania przepisów o właściwości. Konstytucyjny obowiązek przestrzegania przepisów o właściwości oznacza, że organy administracji publicznej mogą podejmować działania prawne tylko w zakresie przyznanej kompetencji.” - I OSK 948/09 wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 05.01.2010 r.

   Podkreślił, że ustawa, która obowiązywała w momencie rozstrzygania wniosku przedsiębiorcy nieprecyzyjnie regulowała kwestę m.in. wiodącej roli władz lokalnych w decydowaniu o prowadzeniu takich przedsięwzięć. Od stycznia obowiązuje nowelizacja, w której jasno określono, że przedsiębiorca najpierw musi uzyskać od burmistrza tzw. decyzję środowiskową, a dopiero później może występować do starosty. Stwierdzenie przez burmistrza, że przedsięwzięcie ma negatywny wpływ na środowisko zamyka wszelkie inne starania przedsiębiorcy.

Nie było i nie ma takiej możliwości prawnej, aby przedsiębiorca, mając decyzję Starosty, na jej podstawie, mógł prowadzić zbiórkę odpadów bez uzyskania odpowiednich decyzji Burmistrza Sulejowa.

   Odniósł się również do oczekiwań niektórych osób o cofnięciu decyzji przez Starostę wskazując na dwie okoliczności: 1. Decyzja nie została negatywnie oceniona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny oraz 2. W toczącej się aktualnie dyskusji o prawidłowość bądź nie, wydanej decyzji, stronami są Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA), a rozstrzygnięcie zapadnie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA). Może to potrwać nawet ponad rok i w takim sensie decyzja ta jest „martwa” („nie działa”), co nie oznacza, że jej nie ma. W konkluzji prowadzący stwierdził, że:

Oczekiwanie, aktualnie, od Starosty unieważnienia (cofnięcia) decyzji jest równoznaczne z namawianiem do działania wbrew prawu - „Stosownie do art. 7 Konstytucji RP, organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, a zatem samodzielność gminy istnieje tylko w granicach prawa.” - I OSK 628/09 - Wyrok NSA z 27.10.2009 r.

   Prowadzący spotkanie podniósł, że sytuacja, stanowiąca przedmiot spotkania, ma niewątpliwie dwa aspekty: prawny oraz społeczny. Od strony prawnej nie ma jednak możliwości swobodnego interpretowania przez Starostę przepisów prawa. Przywołał stanowisko NSA, w świetle którego „Sądy administracyjne podobnie jak inne organy działające na podstawie i w granicach prawa nie mogą w swoich rozstrzygnięciach stosować kryteriów pozaprawnych takich jak sprawiedliwość społeczna...” (- I OSK 79/09 - Wyrok NSA z 29.10.2009 r.)
   Z kolei w aspekcie społecznym (środowiskowym), kluczowe jest istnienie takich rozwiązań i regulacji lokalnych (dla gminy Sulejów), aby nie można było na określonym terenie prowadzić działalności gospodarczej mającej negatywny wpływ na środowisko naturalne (np. „Plan gospodarki odpadami” lub inne przepisy prawa miejscowego przyjmowane przez Radę Miejską w Sulejowie).

W konsekwencji takiego ujęcia sprawy Starosta Piotrkowski zadeklarował daleko idącą pomoc kadrową (merytoryczną) oraz organizacyjną przy opracowaniu przez władze Sulejowa wspomnianych dokumentów.

   Następnie rozpoczęła się dyskusja, która ogniskowała się wokół następujących kwestii:

  1. Czy przedsiębiorca, mając tylko decyzję Starosty, może prowadzić działalność?
    Zdaniem części obecnych osób (mieszkańcy oraz radni z Sulejowa) przedsiębiorca może prowadzić taką działalność i nie są wymagane inne decyzje.
    Pracownicy Starostwa starali się uspokoić pytających wskazując, że przedsiębiorca musi uzyskać od burmistrza Sulejowa tzw. decyzję środowiskową. Wynika to z faktu, że tego typu działalność może szczególnie niekorzystnie oddziaływać na środowisko i istniejące prawo (rozporządzenie) nakazuje uzyskanie takiego dokumentu.
    Ponadto, pracownicy Starostwa przywołali odrębne postanowienie SKO o wstrzymaniu wykonania decyzji Starosty do momentu rozstrzygnięcia wątpliwości prawnych. Pobierz plik PDF Skan dokumentu
    Pomimo długiej dyskusji na ten temat, nie udało się wypracować zbieżnego stanowiska.

  2. Czy – w przypadku – wydania przez NSA wyroku potwierdzającego prawidłowość postępowania Starosty, przedsiębiorca będzie mógł od razu rozpocząć działalność?
    Zarówno pracownicy Starostwa, jak i część uczestniczących w spotkaniu osób (m.in. przedstawiciel Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z Łodzi) wskazywali, że w przypadku takiego rozwiązania, przedsiębiorca i tak będzie musiał zgłosić się do burmistrza po decyzję środowiskową, A zatem, władze Sulejowa będą miały możliwość przedstawić w niej swoją ocenę przedsięwzięcia z punktu widzenia oddziaływania na środowisko.
    Natomiast w przypadku innej decyzji NSA sprawa będzie musiała być ponownie rozpatrzona, co w świetle nowych przepisów spowoduje, że przedsiębiorca będzie musiał udać się najpierw po odpowiednią zgodę do Urzędu Miejskiego w Sulejowie.
    Pomimo tych wyjaśnień, nie udało się wypracować zbieżnego stanowiska stron dyskusji.

   Po ponad dwóch godzinach, momentami bardzo burzliwej dyskusji, spotkanie zakończyło się. Kończąc, prowadzący spotkanie przywołał słowa Starosty wypowiedziane na wstępie – „Należy i warto rozmawiać. Szczególnie, gdy sprawy mają tak ważne znaczenie społeczne”.
   W spotkaniu wzięło udział kilkadziesiąt osób, w tym kilkoro mieszkańców Sulejowa, grupa radnych miejskich z Sulejowa, radnych powiatowych oraz pracowników Starostwa.




Projekt i wykonanie: Starostwo Powiatowe w Piotrkowie Tryb. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści bez zezwolenia - zabronione.